شیوه‎های تبلیغ و صفات مبلغ برگرفته از سیره تبلیغی حضرت ابراهیم (علیه السّلام)

موضوع:
شیوه‎های تبلیغ و صفات مبلغ برگرفته از سیره تبلیغی حضرت ابراهیم (علیه السّلام)
استاد راهنما:
حجت الاسلام و المسلمین حسن خداوردیان زید عزّه
محقّق:
وحید خلیل نژاد مهینی
کد آموزشی:
۱۰۲۰۰۵
تاریخ تدوین:
زمستان ۱۳۹۲

چکیده
هر گروه و سازمانی که محصولی را برای ارائه به آحاد مردم جامعه دارا می‏باشد، باید به مردم و پذیرندگان آن محصول اطلاع رسانی کند که به این اطلاع رسانی اصطلاحاً تبلیغ گفته می‎شود. اما پذیرندگان خصوصیات متفاوتی نسبت به یک مطلب دارند که پیام رسان باید به آنها توجه کند و روشی را مورد استفاده قرار دهد که علاوه بر رسیدن پیام به مخاطب اثر مورد انتظار را نیز داشته باشد. لازمه‏ی این امر علاوه بر غنی بودن مطالب مورد ارائه روش بیان مطلب است که باید مورد توجّه قرار گیرد. در بین ارائه دهندگان آن سازمان طبعاً افرادی هستند که بهتر از سایرین به اطلاع رسانی پرداخته‏اند که دیگران به الگو گیری از آنان پرداختند و به آنها اقتدا کرده‏اند. سازمان یکتا پرستی هم از این قانون مستثنی نبوده و دو الگو برای مبلّغان خود در کتاب هدایت، معرفی کرده است که یکی از آنها حضرت ابراهیم (علیه السّلام) است که در طول زندگی پر فراز و نشیب خود جز خشنودی و رضایت الهی مطلب دیگری را هدف قرار نداد و به تبلیغ دین و آئین حق پرداخت. در طول این رسالت و تبلیغ خود به تناسب اماکن و موقعیت‏های متفاوت روش خاصّی را در پیش گرفت که با مدد از آیات قرآن و احادیث معتبر و استفاده از تلویحات آنها سعی در استخراج این روش‏ها نمودیم.